De kleine Utrechtse gameontwikkelaar Vlambeer stormt de mondiale app top 100 van Apple binnen met het spel Super Crate Box. Medeoprichter Rami Ismail (23) licht toe. ‘We kunnen nog niet met pensioen, maar het is heel leuk dat mensen ons zo steunen.’
Er was nog geen Super Crate Box iOS?
‘Vorig jaar werd een computerspel dat we gemaakt hebben voor de pc gekopieerd en uitgebracht op iOS – het besturingssysteem van Apple. Je kan daar niets tegen doen. Games zijn ideeën. Je kan de vormgeving beschermen, hoe het spel werkt, de verhaallijn, e.d. niet. Dat ging ons geen tweede keer gebeuren.’
Wat maakt het spel bijzonder?
‘Super Crate Box was er al voor de pc. Het is een heel populair spel bij wat wij ‘indie-gamers’ noemen – mensen die houden van experimentele games. Het spel heeft enkele tientallen prijzen gewonnen. We wisten dat er een markt was voor een versie voor de iPhone en iPad. Ik en mijn zakenpartner Jan Willem Nijman (21) hebben het spel samen met een bedrijfje in Canada, Halfbot, ontwikkeld. We hadden niet de kennis om het spel helemaal zelf te maken.’
U lanceerde het spel donderdag?
Klopt. Inmiddels staan we in de mondiale top 100 van meest populaire iPhone games. Op de eerste dag werd het spel 21.000 keer gedownload à € 0,79 cent. Het doel van het spel is het verzamelen van kratjes. We zouden een update lanceren als er mondiaal 5 miljoen kratjes verzameld waren door onze gamers. Daar zaten we binnen 24 uur op. Inmiddels staat de teller op 17,5 miljoen kratjes. We kunnen nog niet met pensioen, maar het is heel leuk dat mensen ons zo steunen. Het zou me zeer verbazen als we dit jaar niet uitkomen op tussen de 150.000 en 250.000 downloads. Apple reageerde heel positief en zorgde voor extra aandacht voor de game in de appstore. Ook via Twitter was er veel aandacht. We bereiken nu ook de mainstream.’
Wat verklaard het succes?
‘Het is een echte gamers game. Het is een moeilijk spel, maar je kan er heel goed in worden. Standaard iOS-games beginnen gemakkelijk en worden gaandeweg moeilijk.’
En het vervolg?
We zijn nu bezig met het spel Ridiculous Fishing – traditioneel vissen in de VS, maar dan met machinegeweren. Dat hopen we in de eerste helft van 2012 uit te brengen.’